De tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid (NOW) biedt de ondernemer een tijdelijke compensatie in de loonkosten en heeft als doel zo veel mogelijk werknemers binnen de onderneming te behouden onder dezelfde arbeidsvoorwaarden. Het is onder deze regeling dan ook niet mogelijk om medewerkers te ontslaan met behoud van de volledige subsidieaanspraak. Wat zijn de consequenties van een ontslag?
Voorop staat dat als een onderneming afziet van de subsidieregeling NOW er geen enkele beperking bestaat om te reorganiseren en medewerkers te ontslaan tijdens de coronacrisis. Wordt er aanspraak gemaakt op de subsidieregeling NOW dan zijn hier wel consequenties aan verbonden.
Allereerst is de ondernemer bij deelneming aan de NOW-regeling de inspanningsverplichting aangegaan om de loonsom in de subsidieperiode zoveel mogelijk gelijk te houden ten opzichte van de totale loonsom van januari 2020. Wordt de totale loonsom in de subsidieperiode lager dan heeft dit als consequentie dat de hoogte van het subsidiebedrag wordt verminderd met 90% van het bedrag waarmee de loonsom is gedaald ten opzichte van de maand januari. Hierdoor heeft het ontslaan van medewerkers, het verlagen van de lonen en het niet inzetten van flexmedewerkers in de subsidieperiode direct gevolgen voor de hoogte van het uiteindelijk vast te stellen subsidiebedrag.
Daarnaast geldt de voorwaarde dat in de periode van de subsidieaanvraag NOW niet zomaar een ontslagaanvraag kan worden gedaan wegens bedrijfseconomische omstandigheden. Deze voorwaarde ziet op de ontslagaanvraag bij het UWV op de zogenaamde a-grond van artikel 7:669, derde lid BW. Als een werkgever tussen 18 maart en 31 mei 2020 zo’n verzoek indient bij het UWV en deze niet binnen vijf werkdagen intrekt, wordt het subsidiebedrag gekort met het loon van deze werknemer, vermeerderd met 50% (strafkorting). Deze korting wordt overigens ook toegepast als het UWV de ontslagvergunning afwijst. Deze strafkorting geldt niet als er een andere reden aan de ontslagaanvraag ten grondslag ligt. In dat geval zal het subsidiebedrag afnemen vanwege het dalen van de loonsom.
Het is onder de NOW-regeling dus nog steeds mogelijk om afscheid te nemen van werknemers door middel van een vaststellingsovereenkomst, een ontslagaanvraag of het niet verlengen van een arbeidsovereenkomst. Dit resulteert aan de ene kant in een (directe) besparing op de volledige personeelskosten, maar heeft als gevolg dat het toegekende subsidiebedrag (substantieel) zal afnemen. Bij de keuze om een werknemer al dan niet aan te houden in deze subsidieperiode zal de hoogte van de besparing dan ook moeten worden afgewogen tegen de verlaging van het subsidiebedrag.
Heeft u vragen, neem gerust contact met ons op.
Aan debiteurenbeheer besteedt de gemiddelde ondernemer behoorlijk wat tijd. In deze tijdelijke abnormaalheid is het van groots belang om nog meer aandacht te hebben voor de inning van debiteuren. Er is geen rechtsregel, die een debiteur toestaat om een betaling op te schorten.
Kerckhoffs Advocaten kan hulp bieden en die hulp hoeft niet altijd gepaard te gaan met het maken van (veel) kosten. Reeds eerder berichtte ik hierover. Het is eigenlijk heel simpel: stuur een e-mail naar v.kerckhoffs@kerckhoffsadvocaten.nl of r.kerckhoffs@kerckhoffsadvocaten.nl en de incasso wordt direct opgepakt op een wijze die tussen u en Kerckhoffs Advocaten wordt afgesproken. Er zijn geen kosten verbonden aan deze interventie in het buitengerechtelijk traject. Indien een procedure gestart moet worden (dagvaarden, beslag of faillissementsaanvrage), dan wordt dat vooraf besproken en wordt een kostenafspraak gemaakt.
Bovenal blijf gezond!
Werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland hebben een nieuw instrument voor ondernemers ontwikkeld, de Corona Calculator.
Door middel van het invullen van het KvK-nummer kunt u met behulp van deze tool op een eenvoudige manier berekenen in hoeverre uw bedrijf in aanmerking komt voor overheidsmaatregelen. Ook wordt duidelijk welke effecten die steunmaatregelen hebben op uw financiële positie de komende periode.
Via de link naar de laatste update van VNO-NCW kan de Coronacalculator worden geraadpleegd.
Veel werkgevers en werknemers hebben de afgelopen weken gebruik gemaakt van de steunmaatregelen van de overheid (NOW, TOZO en TOGS) en een verzoek ingediend voor een tegemoetkoming in de kosten. Het overheidsorgaan dat belast is met de uitvoering van de maatregel zal dan een beslissing nemen op dit verzoek. Deze beslissing zal niet in alle gevallen positief uitvallen. De vraag rijst dan wat u hiertegen kunt doen.
Als u door een beslissing van een bestuursorgaan persoonlijk in uw belangen wordt getroffen, kunt u bezwaar maken bij het bestuursorgaan dat de beslissing heeft genomen. Voor de NOW regeling betekent dit dat bezwaar moet worden ingediend bij de RvB UWV. Voor de TOZO is de gemeente het verantwoordelijke orgaan en voor de TOGS betreft het de RVO.
Op het besluit staat aangegeven hoe u het bezwaarschrift kunt indienen en binnen welke termijn. U moet er dan voor zorgen dat uw bezwaarschrift binnen de aangegeven termijn bij het bestuursorgaan is. Als uw bezwaarschrift te laat binnen komt, kan het niet niet-ontvankelijk worden verklaard. Dit betekent dat uw bezwaarschrift niet in behandeling wordt genomen.
In uw bezwaarschrift moet u in ieder geval vermelden:
- uw naam en adres;
- de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;
- een omschrijving van de beslissing waartegen u bezwaar wilt maken;
- de reden waarom u bezwaar maakt;
- u moet het bezwaarschrift ondertekenen.
Het bestuursorgaan neemt over het algemeen binnen zes weken na het verstrijken van de bezwaartermijn een beslissing op het bezwaar. Het kan zijn dat u deze termijn niet kunt afwachten omdat de beslissing intussen te ingrijpende gevolgen voor u heeft. U kunt dan tijdens de bezwaarschriftprocedure de rechter vragen een ‘voorlopige voorziening’ te treffen. Dit betekent dat een speciale regeling kan worden getroffen voor de periode dat het bezwaarschrift nog in behandeling is.
Als u het niet eens bent met de beslissing op bezwaar kunt u binnen zes weken na de dag van verzending, beroep instellen bij de rechtbank (afdeling bestuursrecht). U moet dan een beroepschrift indienen.
In de bezwaarprocedure en ook in hoger beroep bent u niet verplicht een advocaat in de arm te nemen. In de meeste gevallen doet u er wel goed aan om in ieder geval advies te vragen aan een juridisch deskundige.
Nu we midden in de coronacrisis zitten, krijgt Kerckhoffs Advocaten steeds meer vragen van werkgevers die corona gerelateerd zijn. Werkgevers worden namelijk geconfronteerd met voor hen geheel nieuwe situaties en vraagstukken die voorheen nooit speelden. Zo vroeg een werkgever zich af of hij een werknemer die in thuisquarantaine zit moet doorbetalen. Met andere woorden, heeft een werknemer recht op behoud van loon in thuisquarantaine?
Als een werknemer zichzelf als gevolg van het oplopen van het coronavirus ziek meldt, dan heeft de werknemer recht op behoud van loon tijdens ziekte. De wettelijke regels omtrent ziekte en loondoorbetaling zijn dan van toepassing. In artikel 7:629 BW is de hoofdregel opgenomen dat werkgever verplicht is om het vastgestelde loon tijdens ziekte door te betalen. De wet bepaalt dat dit minimaal 70% van het laatst vastgestelde loon is. Hiervan kan door werkgevers ten gunste van werknemers worden afgeweken in bijvoorbeeld een CAO. Een werknemer behoudt dus gewoon recht op doorbetaling van loon tijdens zijn ziekmelding.
Maar hoe zit het als een werknemer in thuisquarantaine gaat omdat een ander lid van het gezin ziek is geworden? De werknemer zit dan weliswaar thuis maar is niet ziek. Heeft deze werknemer recht op behoud van loon? Het antwoord daarop is ja, de werknemer dient mijns inziens 100% te worden doorbetaald. De werknemer volgt immers enkel de dringende gezondheidsadviezen van de overheid c.q. het RIVM op door thuis te blijven als een ander gezinslid ziek is. Dit om besmetting van andere werknemers te voorkomen. Hierdoor komt de thuisquarantaine niet voor rekening en risico van werknemer en dient werkgever het loon van werknemer door te betalen. Indien de mogelijkheid bestaat dient een werknemer in deze situatie wel zoveel mogelijk zijn werkzaamheden vanuit thuis te verrichten.
Thans wordt ons door huurders in de branches die gedwongen gesloten moeten zijn dikwijls de vraag gesteld of zij wegens die gedwongen sluiting van hun onderneming nog dezelfde huur moeten betalen of nog een exploitatieplicht hebben. In de meeste huurcontracten (de ROZ-modellen) is voor de huurder een beroep op overmacht uitgesloten en ook is het onwaarschijnlijk dat sprake is van een gebrek aan het gehuurde op grond waarvan de huurprijs kan worden verminderd. De meeste kans van slagen voor de huurder biedt een beroep op onvoorziene omstandigheden (artikel 6:258 van het Burgerlijk Wetboek). In de rechtspraak worden onvoorziene omstandigheden bijna nooit aanwezig geacht (zo werd de economische crisis van 2009 gezien als ondernemersrisico), maar de huidige virusuitbraak zou wel eens tot een ander rechterlijk oordeel kunnen leiden nu contractspartijen in het contract met dit risico doorgaans geen rekening zullen hebben gehouden. Het voordeel van de toepassing van onvoorziene omstandigheden is dat de rechter maatwerk kan leveren. Hij heeft grote vrijheid om de huurovereenkomst te wijzigen of gedeeltelijk te ontbinden. Dus het is mogelijk de huurprijs te verminderen, de huurbetaling op te schorten of de exploitatieverplichting tijdelijk op te heffen. Dit kan ook met terugwerkende kracht. Tegen die achtergrond ligt het in de rede dat van huurder en verhuurder mag worden verwacht dat zij zullen heronderhandelen, waarbij uitgangspunt behoort te zijn dat nu beide partijen geen blaam treft het nadeel gelijkelijk wordt verdeeld. Dit laatste geldt overigens ook voor allerlei andere commerciële contracten waar het door partijen onvoorziene virus tot nakomingsproblemen leidt.
Mocht u nog vragen hebben, neem gerust contact op.
Een onderneming die financieel in zwaar verkeert kan natuurlijk ook trachten haar schuldenpositie buitengerechtelijk te saneren. Het is immers doodzonde als een onderneming nu failliet gaat, terwijl dat onder normale omstandigheden niet aan de orde zou zijn. De NOW regeling biedt alleen compensatie voor de brutoloonsommen, maar er zijn binnen een onderneming natuurlijk meerdere verplichtingen en buiten de belastingfaciliteiten is door de overheid voor die andere verplichtingen niets geregeld.
Dus op het moment dat het knelt, kan een sanering een oplossing bieden. Let op in beginsel dienen alle crediteren gelijkelijk betaald te worden.
Kerckhoffs Advocaten heeft een jarenlange ervaring in buitengerechtelijke saneringen van ondernemingen en zij heeft een breed team, waarin naast advocaten ook een in dienst van Kerckhoffs Advocaten zijnde AA-accountant deel uitmaakt, gereed staan om de mogelijkheid van een sanering te bespreken en om die uit te voeren.
Met de meivakantie in het vooruitzicht worden werkgevers veelvuldig geconfronteerd met de vraag om het vakantieverlof van werknemers in te trekken omdat zij door de beperkende maatregelen hier niet volledig van kunnen genieten. Andersom worden werknemers benaderd met het verzoek van de werkgever om verplicht vakantiedagen op te nemen zodat op een later moment - als de coronamaatregelen worden versoepeld of opgeheven - voldoende werknemers beschikbaar zijn om de omzetachterstand in te halen. De vraag is hoe hiermee om te gaan.
Vanuit de regelgeving bekeken bestaat er geen recht voor werknemers om een door de werkgever eenmaal goedgekeurde verlofaanvraag eenzijdig (zonder toestemming) in te trekken omdat het opnemen van verlof tijdens de coronacrisis niet goed uitkomt. De werkgever hoeft met een dergelijk verzoek dan ook niet in te stemmen. Eenmaal aangevraagd en goedgekeurd verlof mag in deze periode in stand blijven.
Daartegenover staat dat werkgevers werknemers niet kunnen verplichten tot het opnemen van verlofdagen omdat er als gevolg van de coronacrisis geen of minder werk is. Hierbij komt dat op dit moment steunmaatregelen van kracht zijn om deze situatie te kunnen ondervangen. In het geval een verzoek om een steunmaatregel wordt afgewezen kan het echter zinvol zijn om met uw medewerkers te bespreken welke maatregelen er nodig zijn om baanbehoud te kunnen garanderen. Het opnemen van verlof zou hier onderdeel vanuit kunnen maken.
Bij deze en andere corona gerelateerde arbeidsvraagstukken blijft voorop staan dat vanuit het perspectief van goed werkgever- en werknemerschap tot de juiste oplossingen moet worden gekomen. Blijf daarom met uw werknemers in gesprek om vanuit een gezamenlijk belang ook op economisch vlak deze crisis te doorstaan.
Mocht u vragen hebben, dan vernemen wij die graag.
De regeling is bedoeld voor werkgevers die als gevolg van de Corona-crisis te kampen hebben met een (te verwachte) omzetverlies van tenminste 20% over een aaneengesloten periode van drie maanden (de referentieperiode).
Om ondanks dit omzetverlies de loonkosten van de werknemers te kunnen blijven betalen, kunnen werkgevers bij het UWV een aanvraag indienen voor een tegemoetkoming. De regeling geldt voor de loonkosten van werknemers met een vast én flexibel contract (oproep- of nul-urencontract).
De hoogte van de tegemoetkoming is afhankelijk van de (te verwachte) omzetdaling en bedraagt per maand maximaal 90% van de totale loonsom in januari 2020 met een opslag van 30% als compensatie voor aanvullende lasten en kosten (werkgeverspremies, pensioenpremies en de opbouw van vakantiebijslag).
De tegemoetkoming zal worden verstrekt in de vorm van een voorschot (80%) waarover achteraf - aan de hand van de definitieve opgave van de omzetdaling aangevuld met een accountantsverklaring - een eindafrekening zal plaatsvinden.
Een van de voorwaarden is dat er in de periode waarover de tegemoetkoming is aangevraagd geen ontslagaanvraag wordt ingediend vanwege bedrijfseconomische redenen. Gebeurt dit toch dan zal er een correctie plaatsvinden bij de uiteindelijke vaststelling van de tegemoetkoming, ongeacht of het UWV de ontslagaanvraag al dan niet toekent. Het uitgangspunt van de NOW-regeling is immers dat de overheidssteun de werkgever in staat stelt de loonkosten van de werknemers volledig door te betalen.
U kunt de compensatie aanvragen vanaf 6 april tot en met 31 mei 2020. De tegemoetkoming kan (vooralsnog) voor de duur van drie maanden worden aangevraagd met als aanvangsdatum maart 2020.
Meer informatie over de NOW-regeling kunt u vinden op website van het UWV. Het UWV streeft ernaar om binnen 2 à 4 weken (de eerste termijn van) het voorschot aan u uit te keren.
Mocht u vragen hebben, neem gerust contact met ons op.
Met vriendelijke groet,
Valérie Kerckhoffs
Vanaf 1 april 2020 is de Compensatieregeling transitievergoeding langdurige arbeidsongeschiktheid in werking getreden.
Werkgevers die een transitievergoeding hebben betaald als gevolg van het (geheel of gedeeltelijk) beëindigen van een arbeidsovereenkomst bij langdurige arbeidsongeschiktheid komen volgens deze regeling voor een financiële compensatie in aanmerking. De Compensatieregeling bevat regels over de aanvraag en de toekenning van de compensatie.
Van belang is dat de regeling onderscheid maakt tussen transitievergoedingen die op of na 1 april 2020 door de werkgever zijn verstrekt (nieuwe gevallen) en vergoedingen die daarvoor (tussen 1 juli 2015 en 1 april 2020) zijn uitgekeerd (oude gevallen).
Voor nieuwe gevallen geldt dat de aanvraag binnen zes maanden na betaling van de (volledige) transitievergoeding moet worden ingediend.
Werkgevers die op of na 1 juli 2015 maar vóór 1 april 2020 de vergoeding hebben betaald (oude gevallen) moeten uiterlijk op 30 september 2020 de compensatie hebben aangevraagd.
Let wel, bij ontslag van werknemers die na twee jaar arbeidsongeschikt nog in dienst zijn van de werkgever (het zogenoemde slapend dienstverband) geldt dat de opgebouwde transitievergoeding in de periode van het slapend dienstverband niet voor compensatie in aanmerking komt.
Werkgevers kunnen per 1 april bij het UWV terecht om een aanvraag compensatie transitievergoeding in te dienen. Het aanvraagformulier staat op het werkgeversportaal van het UWV.
Tegen een beslissing van het UWV over het al dan niet toekennen van de compensatie kan binnen zes weken bezwaar en beroep worden ingediend.
Wij helpen u graag verder.
Vanwege de crisis kunnen algemene aandeelhoudersvergaderingen van grote (beursgenoteerde) ondernemingen niet doorgaan, terwijl dat wel in deze tijd van het jaar dient te gebeuren in verband met de termijnen betrekkelijk tot de vaststelling en publicatie van jaarrekeningen als bedoeld in boek 2 Burgerlijk Wetboek.
Via een Noodwet is mogelijk gemaakt dat algemene aandeelhoudersvergaderingen digitaal gehouden kunnen worden. Voorwaarde is wel dat de vergadergerechtigden vooraf aan die online vergadering vragen kunnen stellen en die vragen moeten voor dat de online vergadering plaatsvindt, beantwoord zijn.
In diezelfde Noodwet wordt het mogelijk gemaakt voor bestuurders om de algemene aandeelhoudersvergadering en het vaststellen van de jaarrekening tijdelijk uit te stellen. Het is nog niet bekend vanaf wanneer en hoe lang de nieuwe wet zal gelden.
Wij zullen u daarover berichten zodra dat duidelijk is.
Heeft u nu vragen, bel gerust.
Roel Kerckhoffs
06-53133829
Steunmaatregel TOZO
Vanaf deze week is het voor ondernemers mogelijk om een aanvraag te doen voor de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (TOZO). Zelfstandig ondernemers die financiële problemen ondervinden als gevolg van COVID-19 kunnen onder bepaalde voorwaarden een beroep doen op deze regeling.
De regeling biedt twee vormen van financiële steun. Enerzijds wordt een tijdelijke inkomensondersteuning geboden voor levensonderhoud in de vorm van een aanvulling van het inkomen tot het sociaal minimum (max. 3 maanden). Er wordt bij de toekenning geen vermogens- en partnertoets toegepast en u hoeft het uitgekeerde bedrag niet terug te betalen. Daarnaast wordt in geval van acute liquiditeitsproblemen de mogelijkheid geboden tot een aanvraag voor een rentedragende kapitaallening tot een maximum bedrag van € 10.517.
Meer specifiek gelden de volgende eisen:
- u bent gevestigd zelfstandige, in de leeftijd vanaf 18 jaar tot de pensioengerechtigde leeftijd;
- u bent woonachtig en rechtmatig verblijvend in Nederland;
- u bent Nederlander of daarmee gelijkgesteld;
- u voert uw bedrijf of zelfstandig beroep in Nederland uit;
- u voldoet aan wettelijke vereisten voor de uitoefening van het eigen bedrijf, waaronder dat u bent ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel;
- u bent vóór 17 maart 2020, 18.45 uur gestart met de onderneming en u voldoet aan het urencriterium, d.w.z. minimaal 1.225 uur per jaar werkzaam in het eigen bedrijf of zelfstandig beroep;
- u bent woonachtig in de gemeente, waar aanvullende inkomensondersteuning wordt aangevraagd.
De regeling geldt vooralsnog tot 1 juni 2020 en wordt uitgevoerd door de gemeenten. De aanvraag moet worden ingediend bij uw woongemeente, via de website van deze gemeente.
Naast bovenstaande steunmaatregel is de overheid druk doende met de uitvoering van de Noodmaatregel Overbrugging voor behoud van Werkgelegenheid (NOW). Deze maatregel biedt een tegemoetkoming in de loonkosten voor bedrijven die omzetverlies lijden als gevolg van COVID-19. De voorwaarden van deze maatregel zijn vandaag bekend gemaakt. Het UWV streeft ernaar vanaf 6 april het loket te openen. Bedrijven die aan de voorwaarden voldoen, kunnen binnen twee tot vier weken een voorschot verwachten.
Wij houden u op de hoogte van verdere ontwikkelingen.