1. Home >
  2. Kennisbank
  • Over ons
  • Diensten
    Bekijk onze diensten
    Lees hier meer over de diverse juridische dienstverlening die wij aanbieden
  • Sectoren
    Vastgoed & Bouw
    Handelsondernemingen, Detailhandel & Supermarkten
    Horeca & Hotel
    Gezondheidszorg
    Non-profit, semi-publiek, gemeenten & woningcorporaties
  • Expertises
    Arbeidsrecht
    Bestuursrecht
    Bouwrecht
    Commerciële geschillenbeslechting
    Commerciële contracten
    Erfrecht
    Fiscaalrecht
    Handelsrecht
    Huurrecht
    Incasso
    Insolventierecht & herstructurering
    Intellectueel eigendomsrecht
    Mediation
    Proces- & bewijsrecht
    Personen- & familierecht
    Vastgoedrecht
    Vennootschaps- & ondernemingsrecht
    Verbintenissenrecht
  • Ons team
  • Contact
  • Over ons
  • Diensten
  • Sectoren
    • Vastgoed / Bouw
      • Arbeidsrecht
      • Bestuursrecht
      • Civiel recht
      • Huurrecht
      • Ondernemingsrecht
      • Vennootschaps- & ondernemingsrecht
      • Verbintenissenrecht
    • Handelsondernemingen / Detailhandel / Supermarkten
      • Arbeidsrecht
      • Bestuursrecht
      • Civiel recht
      • Ondernemingsrecht
      • Vennootschaps- & ondernemingsrecht
      • Verbintenissenrecht
    • Horeca / Hotel
      • Arbeidsrecht
      • Bestuursrecht
      • Civiel recht
      • Ondernemingsrecht
      • Vennootschaps- & ondernemingsrecht
      • Verbintenissenrecht
    • Personen- & familierecht
      • Personen- en familierecht
      • Erfrecht
    • Gezondheidszorg
      • Ondernemingsrecht
      • Verbintenissenrecht
    • Non-profit, semi-publiek, gemeentes & woningcorporaties
  • Expertises
    • Arbeidsrecht
    • Bestuursrecht
    • Erfrecht
    • Personen- & familierecht
    • Handelsrecht
    • Huurrecht
    • Incasso
    • Insolventierecht & herstructurering
    • Intellectueel eigendomsrecht
    • Mediation
    • Ondernemingsrecht
    • Proces- & bewijsrecht
    • Vastgoedrecht
  • Ons team
  • Actueel
  • Contact
Contact
  1. Home
  2. Kennisbank
  3. Einde aan de onduidelijkheid over de klachtplicht bij bestuurdersaansprakelijkheid

Einde aan de onduidelijkheid over de klachtplicht bij bestuurdersaansprakelijkheid

10 oktober 2024

Hoge Raad schept duidelijkheid: klachtplicht niet van toepassing bij bestuurdersaansprakelijkheid 

 

De Hoge Raad heeft duidelijkheid gegeven over een belangrijke vraag voor bestuurders en bedrijven: kan een bestuurder die wordt aangesproken op onbehoorlijk bestuur (ECLI:NL:HR:2024:681) zich verdedigen door te stellen dat de onderneming te laat heeft geklaagd over zijn handelen? De conclusie: dit is niet mogelijk. Maar wat betekent dit nu concreet in de praktijk?

Wat is de klachtplicht?
De klachtplicht is geregeld in artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek (BW). Deze verplicht schuldeisers om binnen een ‘bekwame tijd’ te klagen zodra zij een gebrek in een prestatie ontdekken. Doen zij dit niet, dan kunnen zij geen beroep meer doen op dat gebrek. Deze regel is bedoeld om snel duidelijkheid te geven in geschillen en te voorkomen dat klachten blijven liggen.

Wat is bestuurdersaansprakelijkheid?
Bestuurdersaansprakelijkheid is geregeld in artikel 2:9 BW en gaat over de verantwoordelijkheid van een bestuurder binnen een rechtspersoon (zoals een B.V. of N.V.). Bestuurders moeten hun taken naar behoren vervullen. Als een bestuurder zijn taken ernstig verwaarloost en de rechtspersoon lijdt daardoor schade, kan hij persoonlijk aansprakelijk worden gesteld.

Geldt de klachtplicht ook bij bestuurdersaansprakelijkheid?
De discussie ging over de vraag of een bestuurder zich kan beroepen op de klachtplicht wanneer hij wordt aangesproken op onbehoorlijk bestuur. De Hoge Raad heeft nu bevestigd dat de klachtplicht uit artikel 6:89 BW niet van toepassing is bij bestuurdersaansprakelijkheid onder artikel 2:9 BW. Dit komt omdat de relatie tussen een bestuurder en de rechtspersoon niet gaat over een gewone verbintenis (zoals een koopovereenkomst), maar over een vennootschapsrechtelijke verhouding. Artikel 6:89 BW is dus niet van toepassing.

Daarnaast zou het in de praktijk onwenselijk zijn als een bestuurder tijdens zijn aanstelling zelf zou moeten rapporteren over onbehoorlijk bestuur door het bestuur waarvan hij of zij zelf onderdeel is.

Wat betekent dit voor bestuurders en bedrijven?
Voor bestuurders betekent dit dat zij zich niet kunnen beroepen op de klachtplicht om aansprakelijkheid af te wenden. Bedrijven hoeven op hun beurt niet bang te zijn dat ze hun recht op aansprakelijkstelling verliezen door te laat te klagen, al blijft het belangrijk om tijdig te handelen.

Kortom, bestuurders kunnen zich bij een vordering op basis van artikel 2:9 BW niet succesvol beroepen op de klachtplicht.

Heeft u vragen over bestuurdersaansprakelijkheid? Neem gerust contact met ons op voor advies

Meer artikelen

Bestuursrecht

Burgerparticipatie: Maar de rechter doet meestal niet mee

10 september 2025
Lees meer
Algemeen

Geen aanvullende werking in commerciële contracten

28 augustus 2025
Lees meer
Personen- en familierecht

Vergoedingsrechten bij samenwoners: waarom een samenlevingscontract zo belangrijk is

16 juli 2025
Lees meer
Ondernemingsrecht

Bestuurder persoonlijk aansprakelijk bij structurele zorgfraude

10 juli 2025
Lees meer
Personen- en familierecht

Halvering van de meerinbreng

18 juni 2025
Lees meer
Alle artikelen

Informatie

Algemene voorwaardenDisclaimerPrivacy statement
KVK: 14103278

Pagina's

Over onsDienstenSectorenExpertisesOns teamContactKennisbankSitemap

Maastricht

Wilhelminasingel 77
6221 BG Maastricht
043 – 321 59 29
maastricht@kerckhoffsadvocaten.nl

Heerlen

Nieuw Eyckholt 294F
6419 DJ  Heerlen
045 – 571 39 33
heerlen@kerckhoffsadvocaten.nl

© 2025 Kerckhoffs Advocaten
Made with by Web Wings
angle-downchevron-downarrow-rightfacebook-filllinkedin-fillyoutube-fillarrow-down-s-linearrow-right-s-lineclose-linemenu-line
Beheer toestemming

Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.

Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
  • Beheer opties
  • Beheer diensten
  • Beheer {vendor_count} leveranciers
  • Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
  • {title}
  • {title}
  • {title}