1. Home >
  2. Kennisbank
  • Over ons
  • Diensten
    Bekijk onze diensten
    Lees hier meer over de diverse juridische dienstverlening die wij aanbieden
  • Sectoren
    Vastgoed & Bouw
    Handelsondernemingen, Detailhandel & Supermarkten
    Horeca & Hotel
    Gezondheidszorg
    Non-profit, semi-publiek, gemeenten & woningcorporaties
  • Expertises
    Arbeidsrecht
    Bestuursrecht
    Bouwrecht
    Commerciële geschillenbeslechting
    Commerciële contracten
    Erfrecht
    Fiscaalrecht
    Handelsrecht
    Huurrecht
    Incasso
    Insolventierecht & herstructurering
    Intellectueel eigendomsrecht
    Mediation
    Proces- & bewijsrecht
    Personen- & familierecht
    Vastgoedrecht
    Vennootschaps- & ondernemingsrecht
    Verbintenissenrecht
  • Ons team
  • Contact
  • Over ons
  • Diensten
  • Sectoren
    • Vastgoed / Bouw
      • Arbeidsrecht
      • Bestuursrecht
      • Civiel recht
      • Huurrecht
      • Ondernemingsrecht
      • Vennootschaps- & ondernemingsrecht
      • Verbintenissenrecht
    • Handelsondernemingen / Detailhandel / Supermarkten
      • Arbeidsrecht
      • Bestuursrecht
      • Civiel recht
      • Ondernemingsrecht
      • Vennootschaps- & ondernemingsrecht
      • Verbintenissenrecht
    • Horeca / Hotel
      • Arbeidsrecht
      • Bestuursrecht
      • Civiel recht
      • Ondernemingsrecht
      • Vennootschaps- & ondernemingsrecht
      • Verbintenissenrecht
    • Personen- & familierecht
      • Personen- en familierecht
      • Erfrecht
    • Gezondheidszorg
      • Ondernemingsrecht
      • Verbintenissenrecht
    • Non-profit, semi-publiek, gemeentes & woningcorporaties
  • Expertises
    • Arbeidsrecht
    • Bestuursrecht
    • Erfrecht
    • Personen- & familierecht
    • Handelsrecht
    • Huurrecht
    • Incasso
    • Insolventierecht & herstructurering
    • Intellectueel eigendomsrecht
    • Mediation
    • Ondernemingsrecht
    • Proces- & bewijsrecht
    • Vastgoedrecht
  • Ons team
  • Actueel
  • Contact
Contact
  1. Home
  2. Kennisbank
  3. Steunmaatregel TOZO

Steunmaatregel TOZO

1 april 2020

Steunmaatregel TOZO

Vanaf deze week is het voor ondernemers mogelijk om een aanvraag te doen voor de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (TOZO). Zelfstandig ondernemers die financiële problemen ondervinden als gevolg van COVID-19 kunnen onder bepaalde voorwaarden een beroep doen op deze regeling. 

De regeling biedt twee vormen van financiële steun. Enerzijds wordt een tijdelijke inkomensondersteuning geboden voor levensonderhoud in de vorm van een aanvulling van het inkomen tot het sociaal minimum (max. 3 maanden). Er wordt bij de toekenning geen vermogens- en partnertoets toegepast en u hoeft het uitgekeerde bedrag niet terug te betalen. Daarnaast wordt in geval van acute liquiditeitsproblemen de mogelijkheid geboden tot een aanvraag voor een rentedragende kapitaallening tot een maximum bedrag van € 10.517.

Meer specifiek gelden de volgende eisen:

  • u bent gevestigd zelfstandige, in de leeftijd vanaf 18 jaar tot de pensioengerechtigde leeftijd;
  • u bent woonachtig en rechtmatig verblijvend in Nederland;
  • u bent Nederlander of daarmee gelijkgesteld;
  • u voert uw bedrijf of zelfstandig beroep in Nederland uit;
  • u voldoet aan wettelijke vereisten voor de uitoefening van het eigen bedrijf, waaronder dat u bent ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel;
  • u bent vóór 17 maart 2020, 18.45 uur gestart met de onderneming en u voldoet aan het urencriterium, d.w.z. minimaal 1.225 uur per jaar werkzaam in het eigen bedrijf of zelfstandig beroep;
  • u bent woonachtig in de gemeente, waar aanvullende inkomensondersteuning wordt aangevraagd.

De regeling geldt vooralsnog tot 1 juni 2020 en wordt uitgevoerd door de gemeenten. De aanvraag moet worden ingediend bij uw woongemeente, via de website van deze gemeente.

Naast bovenstaande steunmaatregel is de overheid druk doende met de uitvoering van de Noodmaatregel Overbrugging voor behoud van Werkgelegenheid (NOW). Deze maatregel biedt een tegemoetkoming in de loonkosten voor bedrijven die omzetverlies lijden als gevolg van COVID-19. De voorwaarden van deze maatregel zijn vandaag bekend gemaakt. Het UWV streeft ernaar vanaf 6 april het loket te openen. Bedrijven die aan de voorwaarden voldoen, kunnen binnen twee tot vier weken een voorschot verwachten.

Wij houden u op de hoogte van verdere ontwikkelingen.

Meer artikelen

Bestuursrecht

Burgerparticipatie: Maar de rechter doet meestal niet mee

10 september 2025
Lees meer
Algemeen

Geen aanvullende werking in commerciële contracten

28 augustus 2025
Lees meer
Personen- en familierecht

Vergoedingsrechten bij samenwoners: waarom een samenlevingscontract zo belangrijk is

16 juli 2025
Lees meer
Ondernemingsrecht

Bestuurder persoonlijk aansprakelijk bij structurele zorgfraude

10 juli 2025
Lees meer
Personen- en familierecht

Halvering van de meerinbreng

18 juni 2025
Lees meer
Alle artikelen

Informatie

Algemene voorwaardenDisclaimerPrivacy statement
KVK: 14103278

Pagina's

Over onsDienstenSectorenExpertisesOns teamContactKennisbankSitemap

Maastricht

Wilhelminasingel 77
6221 BG Maastricht
043 – 321 59 29
maastricht@kerckhoffsadvocaten.nl

Heerlen

Nieuw Eyckholt 294F
6419 DJ  Heerlen
045 – 571 39 33
heerlen@kerckhoffsadvocaten.nl

© 2025 Kerckhoffs Advocaten
Made with by Web Wings
angle-downchevron-downarrow-rightfacebook-filllinkedin-fillyoutube-fillarrow-down-s-linearrow-right-s-lineclose-linemenu-line
Beheer toestemming

Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.

Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
  • Beheer opties
  • Beheer diensten
  • Beheer {vendor_count} leveranciers
  • Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
  • {title}
  • {title}
  • {title}