Geen absoluut recht om thuis te werken
Inmiddels begint iedereen te wennen aan de Covid-19 regels die in de samenleving maar ook op de werkvloer gelden. Waar mogelijk wordt thuis gewerkt maar in verschillende bedrijfstakken is thuis werken helemaal niet mogelijk. De aanwezigheid van het personeel op de werkvloer is vereist. Een absoluut recht op thuiswerken bestaat dan ook niet, zo oordeelde de rechtbank Gelderland op 16 juni jl. (ECLI:NL:RBGEL:2020:3536). De rechtbank oordeelde dat het enkele feit dat de overheid vraagt om zoveel mogelijk thuis te werken, niet ten gevolge heeft dat een recht op thuiswerken bestaat. Indien een werkgever kan motiveren dat de aanwezigheid van een werknemer op de werkvloer vereist is, mag een werkgever het verzoek van een werknemer tot thuiswerken afwijzen.
Covid-19 regels op de werkvloer
Een werkgever heeft een zorgplicht jegens haar werknemers. De werkgever heeft de plicht ervoor te zorgen dat voor haar werknemers een veilige werkomgeving wordt gecreëerd. Wanneer een werkgever hier niet aan voldoet, kan zij bij ziekte van werknemers aansprakelijk worden gesteld.
Het is dus van groot belang dat werkgevers alle mogelijke maatregelen nemen om Covid-19 verspreiding op de werkvloer te voorkomen. Een werkgever heeft immers het recht om regels op te stellen en werknemers te instrueren en ervoor te zorgen dat de Covid-19 regels worden nageleefd en gehandhaafd. Een werkgever mag aldus in lijn met de RIVM-adviezen werknemers instrueren geen handen meer te schudden, de handen goed en grondig regelmatig te wassen en om de noodzakelijke 1,5 meter afstand tot andere werknemers te bewaren. Zorg er als werkgever voor dat de Covid-19 regels goed intern worden gecommuniceerd aan alle werknemers en dat deze zichtbaar zijn op de werkvloer.
Overtreding Covid-19 regels door werknemer
Maar wat kan een werkgever doen indien een werknemer de Covid-19 regels aan zijn laars lapt en deze (stelselmatig) overtreedt? Werknemers zijn verplicht om de regels die op de werkvloer gelden op te volgen. Wanneer een werknemer de gestelde regels m.b.t. Covid-19 overtreedt, dan levert dat immers gevaar op voor andere werknemers en wellicht ook klanten.
Constateert een werkgever dat een werknemer de Covid-19 regels overtreedt, dan dient werkgever in eerste instantie een schriftelijke waarschuwing te geven aan haar werknemer. In deze waarschuwing dient de overtreding te staan die is waargenomen en wordt de werknemer gewaarschuwd dat bij herhaalde overtreding de toegang tot de werkvloer wordt ontzegd totdat de betreffende werknemer de toezegging doet zich strikt aan de geldende regels te houden.
Werknemer verliest het recht op loon
In het geval dat een werknemer ondanks herhaalde (schriftelijke) waarschuwingen nog steeds de Covid-19 regels blijft overtreden, heeft de werkgever het recht om de werknemer naar huis te sturen. In dat geval heeft de werknemer niet langer recht op loon aangezien het niet verrichten van de werkzaamheden in dat geval in redelijkheid voor rekening van de werknemer komt (artikel 7:628 lid 1 BW). Zolang de werknemer de toegang tot de werkvloer is ontzegd heeft deze dus zijn recht op loon verloren. Werknemer kan vervolgens terugkeren op de werkvloer wanneer hij/zij zich conformeert aan de Covid-19 regels door ondubbelzinnig aan te geven daartoe bereid te zijn.