De zomerperiode is weer aangebroken en werknemers vertrekken massaal naar het buitenland. Dit geldt temeer nu de coronamaatregels gedeeltelijk zijn versoepeld. Hoe zit het met de loondoorbetalingsverplichting van de werkgever als de werknemer te maken krijgt met een quarantaineverplichting?

Onlangs is de arbeidswetgeving inzake de loondoorbetalingsverplichting van de werkgever veranderd. De hoofdregel luidt thans: geen arbeid, wel loon. Echter, dit adagium gaat niet op als de werknemer geen arbeid wil of kan verrichten en de oorzaak hiervan voor zijn rekening behoort te komen. De vraag is zodoende: komt de quarantaineverplichting voor risico en rekening van de werknemer?

Op dit moment geldt dat bij terugkomst uit een land met kleurcode groen of geel geen quarantaineverplichting geldt. Tot voor kort was de redenering dat een verandering van de situatie tijdens de vakantie van de werknemer – waardoor de werknemer na terugkeer in quarantaine moest – voor rekening en risico van de werkgever kwam. Op dit moment is het twijfelachtig of zulks nog steeds geldt. Inmiddels blijkt dat kleurcodes continu veranderen. Daarmee kan op goede gronden worden betoogd dat de quarantaineperiode voor rekening en risico van de werknemer komt en dat de werkgever niet verplicht is het loon te voldoen. Dit behoudens het geval dat de werknemer is afgereisd naar een bestemming met kleurcode groen.

De werknemer die op vakantie gaat naar een bestemming met kleurcode geel aanvaardt het risico dat de kleurcode tussentijds zal wijzigen en dat bij terugkomst een quarantaineverplichting geldt. De werknemer die op vakantie gaat naar een bestemming met kleurcode oranje of rood is zich (vooraf) bewust van het feit dat een quarantaineverplichting geldt.

Overigens bestaat er wel een verschil tussen werknemers die die mogelijkheid hebben om hun werkzaamheden vanuit thuis te verrichten en de werknemers die deze mogelijkheid niet hebben. Werknemers die vanuit thuis kunnen werken, zullen hun werkzaamheden immers gewoon kunnen verrichten. De werkgever is in die situatie dan ook verplicht het loon te voldoen.

Voorkomen is beter dan genezen

Om eventuele discussies te vermijden, raden wij werkgevers aan om het recht op loondoorbetaling bij quarantaineverplichtingen op duidelijke wijze en schriftelijk met werknemers te communiceren. Dit op een wijze zodat sprake is van een eenduidig en kenbaar beleid. Het staat werkgevers vrij om bij werknemers na te vragen welke bestemmingen zij gedurende hun verlof hebben bezocht.

Heeft u vragen of wilt u advies over het bovenstaande? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen.