1. Home >
  2. Kennisbank
  • Over ons
  • Diensten
    Bekijk onze diensten
    Lees hier meer over de diverse juridische dienstverlening die wij aanbieden
  • Sectoren
    Vastgoed & Bouw
    Handelsondernemingen, Detailhandel & Supermarkten
    Horeca & Hotel
    Gezondheidszorg
    Non-profit, semi-publiek, gemeenten & woningcorporaties
  • Expertises
    Arbeidsrecht
    Bestuursrecht
    Bouwrecht
    Commerciële geschillenbeslechting
    Commerciële contracten
    Erfrecht
    Fiscaalrecht
    Handelsrecht
    Huurrecht
    Incasso
    Insolventierecht & herstructurering
    Intellectueel eigendomsrecht
    Mediation
    Proces- & bewijsrecht
    Personen- & familierecht
    Vastgoedrecht
    Vennootschaps- & ondernemingsrecht
    Verbintenissenrecht
  • Ons team
  • Contact
  • Over ons
  • Diensten
  • Sectoren
    • Vastgoed / Bouw
      • Arbeidsrecht
      • Bestuursrecht
      • Civiel recht
      • Huurrecht
      • Ondernemingsrecht
      • Vennootschaps- & ondernemingsrecht
      • Verbintenissenrecht
    • Handelsondernemingen / Detailhandel / Supermarkten
      • Arbeidsrecht
      • Bestuursrecht
      • Civiel recht
      • Ondernemingsrecht
      • Vennootschaps- & ondernemingsrecht
      • Verbintenissenrecht
    • Horeca / Hotel
      • Arbeidsrecht
      • Bestuursrecht
      • Civiel recht
      • Ondernemingsrecht
      • Vennootschaps- & ondernemingsrecht
      • Verbintenissenrecht
    • Personen- & familierecht
      • Personen- en familierecht
      • Erfrecht
    • Gezondheidszorg
      • Ondernemingsrecht
      • Verbintenissenrecht
    • Non-profit, semi-publiek, gemeentes & woningcorporaties
  • Expertises
    • Arbeidsrecht
    • Bestuursrecht
    • Erfrecht
    • Personen- & familierecht
    • Handelsrecht
    • Huurrecht
    • Incasso
    • Insolventierecht & herstructurering
    • Intellectueel eigendomsrecht
    • Mediation
    • Ondernemingsrecht
    • Proces- & bewijsrecht
    • Vastgoedrecht
  • Ons team
  • Actueel
  • Contact
Contact
  1. Home
  2. Kennisbank
  3. Het gaat te vaak fout: de ingebrekestelling

Het gaat te vaak fout: de ingebrekestelling

20 januari 2021

Iedere ondernemer krijgt in zijn loopbaan wel te maken met producten of diensten die niet deugen. Bijvoorbeeld als een leverancier producten levert die ongeschikt of ondermaats zijn. Ook particulieren kunnen hiermee te maken krijgen. Dit kan soms grote problemen, waaronder schade, als gevolg hebben. In dat kader is van belang dat op de juiste manier een ingebrekestelling wordt verstuurd. Als dit niet gebeurt en er herstel of vervanging plaatsvindt zonder ingebrekestelling, vervalt mogelijk het recht op schadevergoeding. Als u constateert dat u een gebrekkige dienst of product geleverd krijgt, moet u allereerst dus denken aan de ingebrekestelling.

De praktijk wijst uit dat vaak wel een soort ingebrekestelling wordt verstuurd. Echter, deze ingebrekestelling voldoet meestal niet aan de eisen van de wet. Als u ervoor wil zorgen dat uw ingebrekestellingen wel voldoen aan de eisen van de wet, zijn drie dingen belangrijk:

  1. u moet een termijn stellen aan de wederpartij;
  2. die redelijk is;
  3. om alsnog deugdelijk na te komen.

Bij alle drie deze eisen worden vaak fouten gemaakt. Zo wordt soms vergeten een uitdrukkelijke termijn te stellen, zoals bijvoorbeeld een termijn van twee weken. Hoe lang deze termijn moet zijn, verschilt per situatie. De termijn moet ‘redelijk’ zijn. In de praktijk komt het neer op het gebruiken van uw gezond verstand. Een termijn van twee weken voor het opnieuw leveren van kantoorartikelen is eerder redelijk dan een termijn van twee weken voor het alsnog deugdelijk (ver)bouwen van een hele bovenverdieping. Het leveren van kantoorartikelen is stukken eenvoudiger dan het (ver)bouwen van nieuwe verdiepingen op of aan panden. Als vuistregel geldt: de makkelijker het is om te presteren of herstellen, de korter de termijn kan zijn.

Ten slotte moet de termijn zien op de mogelijkheid tot nakomen door de wederpartij. Wat vaak gebeurt is dat er wel een termijn wordt gegeven in de ingebrekestelling, maar dat deze termijn ziet op het betalen van de schade. Daar moet u mee oppassen. De termijn die u geeft moet zien op een mogelijkheid om na te komen of te herstellen, anders is er volgens de wet niet sprake van een goede ingebrekestelling.

De ingebrekestelling blijkt voor veel ondernemers een doolhof. Als u echter de bovenstaande drie richtlijnen volgt, bent u hopelijk meer wegwijs in dit doolhof. Dan loopt u minder risico om uw geleden schade niet vergoed te zien.

Meer artikelen

Bestuursrecht

Burgerparticipatie: Maar de rechter doet meestal niet mee

10 september 2025
Lees meer
Algemeen

Geen aanvullende werking in commerciële contracten

28 augustus 2025
Lees meer
Personen- en familierecht

Vergoedingsrechten bij samenwoners: waarom een samenlevingscontract zo belangrijk is

16 juli 2025
Lees meer
Ondernemingsrecht

Bestuurder persoonlijk aansprakelijk bij structurele zorgfraude

10 juli 2025
Lees meer
Personen- en familierecht

Halvering van de meerinbreng

18 juni 2025
Lees meer
Alle artikelen

Informatie

Algemene voorwaardenDisclaimerPrivacy statement
KVK: 14103278

Pagina's

Over onsDienstenSectorenExpertisesOns teamContactKennisbankSitemap

Maastricht

Wilhelminasingel 77
6221 BG Maastricht
043 – 321 59 29
maastricht@kerckhoffsadvocaten.nl

Heerlen

Nieuw Eyckholt 294F
6419 DJ  Heerlen
045 – 571 39 33
heerlen@kerckhoffsadvocaten.nl

© 2025 Kerckhoffs Advocaten
Made with by Web Wings
angle-downchevron-downarrow-rightfacebook-filllinkedin-fillyoutube-fillarrow-down-s-linearrow-right-s-lineclose-linemenu-line
Beheer toestemming

Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.

Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
  • Beheer opties
  • Beheer diensten
  • Beheer {vendor_count} leveranciers
  • Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
  • {title}
  • {title}
  • {title}