Maastricht 043 - 321 59 29 | Heerlen 045 - 571 39 33

Toen Ryanair op 1 oktober 2018 aankondigde dat de basis in Eindhoven gesloten werd, gaf het haar piloten die vanuit Eindhoven opereerden een keuze. De piloten werd medegedeeld dat zij akkoord konden gaan met een vrijwillige overplaatsing naar Zuid-Italië, de Azoren of Marokko, bij gebreke waarvan een gedwongen overplaatsing zou volgen. Toen de piloten voornoemde overplaatsing weigerden heeft Ryanair getracht de arbeidsovereenkomsten middels het UWV te ontbinden. Ook dit mislukte, aangezien Ryanair niet de gestelde bedrijfseconomische omstandigheden kon aantonen die ten grondslag lagen aan haar verzoek. Uiteindelijk resulteerde voornoemde ontwikkelingen erin dat de piloten zelf naar de Rechtbank zijn gestapt met het verzoek hun arbeidsovereenkomst te ontbinden en hen naast een transitievergoeding tevens een billijke vergoeding toe te kennen.

De kantonrechter stelde de piloten in het gelijk en kende de piloten naast een transitievergoeding tevens een billijke vergoeding toe tussen de € 350.000,- en € 425.000,-.

Ryanair ging in hoger beroep bij het Gerechtshof tegen de uitspraak van de kantonrechter. Op 2 juli jl. heeft het Gerechtshof echter geoordeeld dat ook zij vindt dat Ryanair ernstig verwijtbaar heeft gehandeld. Het Gerechtshof vond dat er een zodanig onwerkbare situatie was ontstaan dat, ondanks dat het verzoek van de piloten kwam, zij zowel recht op een transitievergoeding als een billijke vergoeding hebben.

Bij het bepalen van de billijke vergoeding was de inkomensschade van de piloten het vertrekpunt. Het Gerechtshof heeft daarnaast ook rekening gehouden met de mate van verwijtbaarheid van het handelen van Ryanair en het feit dat er eerder door de kantonrechter ook een transitievergoeding is toegediend. Uiteindelijk vond het Gerechtshof een billijke vergoeding van € 100.000,- tot € 175.000,- per persoon passend. De bedragen tussen de piloten verschillen omdat hun inkomsten ook verschilden.

Hoewel de billijke vergoedingen aanzienlijk lager zijn dan die bij de kantonrechter kunnen we nog steeds spreken van een voor Nederlandse begrippen hoge billijke vergoeding. De bedragen zijn lager omdat het Gerechtshof deze – in tegenstelling tot de kantonrechter – heeft kunnen baseren op de actuele en concrete inkomensgegevens van de piloten. De hoogte van de transitievergoeding is gelijk gebleven.