In beginsel heeft de arbeidsongeschikte werknemer gedurende de eerste 104 weken recht op loondoorbetaling. Daar tegenover staat dat de werknemer verplicht is om mee te werken aan zijn re-integratie. Wanneer de werknemer niet meewerkt aan zijn re-integratie kan de werkgever hieraan consequenties verbinden door het toepassen van een loonsanctie. De wet kent twee varianten, namelijk: een loonopschorting en een loonstop. Belangrijk is dat de juiste loonsanctie wordt toegepast. Immers, aan het toepassen van een verkeerde loonsanctie kleven nadelige gevolgen.

Loonopschorting

Eerst op het moment dat vaststaat dat de werknemer arbeidsongeschikt is, heeft deze recht op loondoorbetaling. De arbeidsongeschiktheid dient de werkgever vast te stellen aan de hand van zogenaamde controlevoorschriften. In beginsel is de werknemer verplicht om aan deze controlevoorschriften zijn medewerking te verlenen. Wanneer de werknemer zulks verzuimt, dan mag de werkgever het loon opschorten tot aan het moment dat de werknemer alsnog aan de controlevoorschriften voldoet.

Als werkgever dient u zich ervan bewust te zijn dat de werknemer bij een loonopschorting ook recht heeft op loon over de periode waarin de controlevoorschriften niet zijn nageleefd .Het betreft dus een pressiemiddel. Dit in tegenstelling tot een loonstop.

Loonstop

In het geval van een loonstop is sprake van verval van loon. De werknemer heeft zodoende bij nakoming van zijn verplichtingen géén recht op loon over de periode waarin hij heeft verzaakt om aan zijn verplichtingen te voldoen. Een loonstop kan – kort gezegd – worden toegepast in de volgende gevallen:

• het opzettelijk veroorzaken van arbeidsongeschiktheid;
  • het verstrekken c.q. verzwijgen van vals informatie;
  • het belemmeren c.q. vertragen van de genezing;
  • het niet verrichten van passende arbeid;
  • het niet verlenen van medewerking aan redelijke voorschriften of getroffen maatregelen teneinde passende arbeid te verrichten;
  • het niet meewerken aan het opstellen van een plan van aanpak;
  • het te laat aanvragen van een WIA-uitkering.

Tot slot

De gekozen loonsanctie mag pas worden toegepast nadat de werknemer is gewaarschuwd. Het is verstandig om de waarschuwing schriftelijk te geven en daarin duidelijk op te nemen waarom de loonsanctie wordt toegepast. Belangrijk voor werkgevers is om de juiste terminologie te hanteren. Dit zodat wordt voorkomen dat de daadwerkelijk toepasselijke sanctie wordt verspeeld.

Heeft u vragen hierover of heeft u behoefte aan advies? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen.